Ieri,
după amiază, în căldura spaţiului
expoziţional din bibliotecă, amplificată de căldura prieteniei
unui public numeros ce se identifica, fiecare în parte, cu
amfitrionul prin pasiuni comune, legături colegiale dar mai ales
printr-o mare uimire, am fost părtaşi la o expoziţie de excepţie.
Pentru
obişnuiţii sălii de expoziţie a bibliotecii aceasta a reprezentat
o revelaţie, o expresie a uimirii de a descoperi un artist
autodidact, a unui tehnic, prin structură, care a adus pictura pe
sticlă la rangul de artă spulberând diletantismul şi oportunismul
de pe piaţă.
Structura
tehnică a artistului a reuşit să ne facă să ne simţim la acest
debut al său ca în faţa unui experimentat pictor de icoane pe
sticlă.
Izvoarele
inspiraţiei sale, modalitatea prezentării tehnicilor folosite şi a
scurtului istoric al picturii pe sticlă ni le-a dezvăluit şi i-au
aparţinut, printr-o prezentare one man show, artistului -
cel care îşi cunoaşte potenţialul,
evaluîndu-se continuu pentru a şti că face un lucru trainic.
Intervenţia
bilingvă a dnei director prof. Elena Şerbu,
datorată prezenţei grupului de francezi, din Eysine, a adus în
atenţie un text al dlui ing. Gheorghe
Bogza -
colaborator al bibliotecii – despre semnificaţia
icoanei, urmată apoi de expunerea activităţii dlui
Ing. Eduard COMAN – pictorul de icoane pe sticlă, a cărui
viaţă s-a schimbat odată cu anul 2004
când a avut revelaţia eternităţii născute la sat, când şi-a
achiziţionat o casă la ţară
de unde contemplă natura şi numără stelele unui cer senin.
Născut
la Galaţi în 31.08.1968, în
1993
a absolvit Institutul Politehnic "Gh.Asachi" Iaşi
, Facultatea de mecanică.
În 1994, şi acum las
artistul să vorbească, “am
venit la Oneşti
, inginer la SC Transgaz SA .
În
2004 am cumpărat
o casă
şi
m-am mutat la ţară
, sat Bălăneasa,
com.Livezi, lucru care mi-a schimbat viaţa
prin lucrurile frumoase pe care le-am descoperit dintr-o dată
: primăvara
, florile , aerul curat , liniştea
, iubirea animalelor, pamântul
, cerul, soarele, ploaia …
-
sunt pasionat de lucruri vechi şi
am o colecţie
bogată
de antichităţi,
de la unelte ţărăneşti
până
la obiecte de uz casnic,
şi
fotografii
-
în
2015 voi finaliza un mic atelier, deschis publicului, cu rol de
muzeu-expozitie, cu aspect de casă
veche ţărănească,
în
care voi expune colecţia
de obiecte vechi şi
lucrările
mele de icoane pe sticlă
şi
mozaic.”
Intervenţia
dnei ing. Doina Brumă – şef serv. RPPD, a
ridicat nivelul percepţiei artistice subliniind şi semnificaţia
temei expoziţiei:
„Iisus
cu viţa de vie” - o istorie subiectivă a icoanei pe sticlă din
Transilvania
Eduard
Coman întreprinde, prin această expoziţie, un demers de restituire
a valorilor autentice, un adevărat studiu pe viu (pentru că nu doar
le studiază sau analizează, dar le şi pictează), asupra icoanelor
româneşti pe sticlă ce înfăţişează tema ”Iisus cu viţa de
vie” şi caută reprezentări ale ei în mai multe zone ale ţării,
mai ales în Transilvania, unde preocuparea pentru iconografia
Mântuitorului se regăseşte deseori sub această formă.
Reprezentarea
despre care vorbim, unică in contextul iconografic european, îl
înfăţişează pe Iisus, aşezat pe Sfântul Mormânt, stoarcând
într-un potir rodul viţei: strugurele cel mai apropiat dintre
ciorchinii care împodobesc mlădiţele. Dacă urmărim traseul
invers al ramurii, vedem că viţa porneşte din rana coastei lui
Hristos, e, aşadar, la rândul său, rodul jertfei.
Cele
mai simple şi mai vechi icoane sunt cele de la Nicula, cu o grafică
foarte esenţializată, cu viţa de vie încercuind aproape complet
capul Mântuitorului, ca şi când ar încerca să dubleze aura,
pentru a păstra sfinţenia. Cecul, însă, nu se închide complet,
printre palmele adunate ale lui Iisus, sfinţenia se revarsă asupra
lumii, odată cu bucuria revelaţiei.
Celelalte
icoane, din ce în ce mai elaborate, îşi au obârşia în Tara
Maramureşului, apoi în Şcheii Braşovului, Maierii Albei Iulia,
Ţara Făgăraşului şi în Ţara Oltului. Dacă în abordarea
primilor pictori frunzele de viţă sunt supradimensionate, iar
ciorchinii foarte schematici, grafica evoluează pe măsură ce
înaintăm în secolul 19. Formele devin mai realiste, mai elaborate,
ciorchinii aproape năpădesc spaţiul, expresivitatea lor, deseori
expansivă, echilibrează compoziţional ponderea celorlalte
structuri plastice: crucea în jurul căreia se înfăşoară
mlădiţele, mormântul pe care şade Iisus şi chiar elementele
decorative pe care meşterul iconar a găsit cu cale să le adauge,
pentru înfrumuseţarea icoanei. Motive preluate parcă din scoarţele
ţesute în războaiele bunicilor împodobesc lespezile centrale, fie
că sunt dominate de forme geometrice, fie de imagini florale.
Autorul
ne oferă şi cîteva icoane mari, care spun poveşti mai complexe,
cum ar fi cele care evocă evenimentele săptămâna patimilor sau
din primele 50 de zile de după Înviere. De asemenea, un calendar
deosebit, în care fiece lună este reprezentată de icoana celui mai
important sfânt sau eveniment, cromatica este dată de nuanţa
specifică anotimpului, iar întregul este, din nou, foarte armonios.
Aceste din urmă icoane şi altele asemenea, cum ar fi ce a Sfinţilor
40 de mucenici, dau măsura talentului şi a dispoziţiei de a inova
a autorului, alături de respectul pentru autenticitate, de
fidelitatea faţă de tema aleasă şi de preocupările multiple în
domeniul frumosului.
Expoziţia
aceasta este pentru fiecare din noi, dincolo de o sursă de încântare
şi de inspiraţie, un prilej de a medita la rodul pe care îl dăm
în trecerea noastră prin lume. Dl. Coman, a inceput deja,
oferindu-ne aceste metafore ale euharistiei, care ne îndeamnă să
ne gândim la jertfa personală cu care le suntem datori celor de
lângă noi, dar şi la bogăţia spirituală a acestui popor, care
nu trebuie lăsată să se piardă.
Îl
felicităm, urându-i mult succes şi spor în pregătirea noului său
proiect, „Prăvălia cu amintiri”!
Evadând
din profanul unei profesii, ing. Eduard Coman, prin lucrările sale a
ajuns la cer, cerul curat al sufletului fiecăruia dintre noi.
Veniţi
în expoziţie să simţiţi mirosul ramelor din brad unse cu ceară
de albine ce-L încadrează pe Iisus cu viţa de vie!
ing.
Doina Lili Bălcănaşu - bibliotecar
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu