Am
pornit la drum spre Microsoft-România ,cu mult avânt, în data de
28 iulie.
Mă
gândeam să vă descriu din perspectiva mea, de coordonator local al
proiectului Opening Opportunities, cum am văzut eu deplasarea la
Microsoft cu un autocar neîngrijit în care încap prin bunăvoinţa
fiecărui şofer pachetele de mâncare destinate, poate, unor copii
de părinţi grijulii, copii care învaţă bine şi care pe perioada
vacanţei completează bugetul familiei destinat studiilor cu un job
de prin Bucureşti.
Uitându-mă
la Roberto, elevul ales a fi fost cel mai activ dintre cei 13
oneşteni implicaţi în proiect, mi-am dat seama că nu trebuie să-i
stric acest moment.
Mă
uitam la emoţia şi speranţa din privirea lui şi mi-am dat seama
că trebuie să mă raportez la vârsta şi visele sale.
Într-un
cuvânt am călătorit să prindem o primă stea, fie ea chiar
Luceafărul de pe cer, din noianul de stele ce-i vor sta în cale
lui Roberto.
După
ce am explorat, în prima zi, de luni toate muzeele de prin
împrejurimi, închise, ne-am dat cu bicicleta prin Herăstrău şi
am mâncat o îngheţată reconfortantă.
Până aici coordonatorul
şi-a făcut datoria.
Deja
de a doua zi vorbeau toţi aceeaşi limbă iar, noi, cele 3 (eu,
Margareta Tătăruş de la Focşani şi Antonela Barbu - Mediaş) am
dat rolul de coordonatori locali pe cel de observatori.
Persoanele implicate, care ne-au dat “apă vie” de-alungul acestui proiect
ne-au însoţit şi coordonat şi în
aceste zile:
Cristina
Văileanu (Grants Manager la IREX)
Elena
Coman (Programs Manager la TechSoup România)
Conduşi
de Cristina prin Bucureşti am ajuns la
locul faptei, sediul Microsoft, unde
ne-a întâmpinat cu aceeaşi vervă Elena.
Întâlnirea
a debutat cu discursul celui
mai tare mentor, Todi Pruteanu (Business Strategy Manager
Microsoft), foarte proaspăt venit din
America, cel care şi-a pus amprenta pe munca şi
creativitatea celor 13 oneşteni.
Şi
ţin-te bine, munca la Microsoft a început la ora 9.00.
După
prezentarea implicării Microsoft în acest proiect demarat de
Biblionet/IREX, cu suport de la TechSoup, a
urmat îndemnul de a pune întrebări despre ce vor să ştie/cunoască
elevii. Cei 13 elevi (10 din ţară la care s-au alăturat 3 din
Bucureşti) au trebuit să fie restricţionaţi în a pune câte o singură
întrebare ...
Răspunsuri
au găsit în prezentarea activităţii din Microsoft, a produselor
acestora, a modului de organizare, în explicarea rostului unui
centru de suport în business, rolul subsidiarelor, etc.
Următoarele
ore au fost destinate contactului cu oamenii de la Microsoft, mentori
din program şi nu numai.
Primul
a fost Sorin care le-a vorbit despre rolul lui în marketingul
companiei şi care a răspuns la întrebări, unele incomode, cum ar
fi „ce compromisuri trebuie să faci înt-o companie ca să-ţi
atingi scopul”.
Sorin
„s-a răzbunat”, am zis noi, când le-a dat posibilitatea, ca pe
grupe, să îşi exprime elevii părerea despre profesiile din IT şi
care consideră ei că trebuie să fie abilităţile unui
profesionist, cum arată o zi de lucru, rolul acelei profesii într-o
companie. Cu o dezinvoltură specifică vârstei au dat glas unor
certitudini intuite şi unor speranţe prin expunerea profesiilor:
Head of Development (grupă din care a făcut parte şi Roberto),
Designer, L & D, Developer.
Ina
şi Andreea, mentori care şi-au dezvăluit parcursul profesional
după terminarea unei facultăţi de limbi străine la ingineri de
suport în cadrul Microsoft. Limbile străine, la nivel de
conversaţie şi abilităţile în a învăţa cu uşurinţă
lucrurile tehnice într-o companie de IT te pot face agreat de către
acea companie. Au aflat de la cele două fete surâzătoare ce
trebuie să conţină o scrisoare de intenţie şi rolul fiecărei
întrebări de la interviurile de angajare.
Mădălina
– inginer de suport, a răspuns întrebărilor elevilor curioşi ,
pe componenta alegerii protrivite în viaţă, scopul pe care îl
vrei atins care este o cheie a clasicei întrebări de interviu :
„unde/cum te vezi
peste 5 ani?” Totodată le-a dezvăluit şi ce raţiuni pot
sta la baza alegerii unui profesionist
de către o companie.
Noemi
– inginer de suport le-a vorbit despre intership, experienţă
personală, job de vară, lucru în străinătate. Totodată ea a
fost cea care i-a incitat cu o problemă de rezolvat pe grupe: cinci
cele mai cool joburi care pot exista în anul 2030.
Acesta
a fost şi momentul în care au început interviurile ce fac
obiectul unui material Microsoft despre proiectul pilot Opening
Opportunities. Extraşi din sală unul câte unul, am fost solicitaţi să vorbim despre impresiile noastre, în calitate de coordonatori locali sau elevi implicaţi, despre necesitatea şi impactul acestui proiect.
Deoarece
activitatea celor 13 elevi implicaţi în proiectul oneştean a fost
extrem de densă şi cu rezultat concret , mi-a venit foarte uşor să
susţin ca pe viitor acest proiect să nu ne ocolească şi că
biblioteca va avea acelaşi rol stimulativ. Am subliniat necesitatea
desfăşurării acestor proiecte în oraşele de provincie, unde
elevilor nu li se oferă prea multe perspective/oportunităţi
mai ales că majoritatea membrilor marilor companii provin din rândul
acestora.
Interviul
a constat într-o înregistrare audio-video a mărturisirii
individuale ale tuturor celor implicaţi în proiect.
Revenind
în spaţiul destinat workshopurilor, după o scurtă pauză de masă la faţa locului, ne-am întâlnit cu Radu Ştefan care a
captat atenţia tinerilor prin parcusrul său personal şi
profesional. Plecat din România de copil, studiind în Germania,
lucrând 3 ani în Singapore, ajungând de 6 ani la Microsoft-România
unde a parcurs toate etapele, ajungând actualmente să ofere
consultanţă partenerilor Microsoft de pe piaţă. Au avut ce să-l
întrebe, a avut ce să le răspundă.
Radu
le-a oferit ocazia să facă un exerciţiu de imaginaţie, în 15
minute, în care să explice „care va fi gadgetul anului
2050?”; cum se va numi, cum va arăta, ce va face, de ce este
gadgetul anului 2050, cum se va comercializa?
Vă
dau doar denumirea celor imaginate de către
elevi, nedezvăluind nimic din secretele de laborator care, poate,
sunt în stare latentă în mintea lor, mai ales că pot să se
prevaleze de dreptul de proprietate intelectuală:
Smartglasses
(realitatea augumentată), Kr-Chat
(Kineto Radio Chat), Flash 100
(cip de folosire a creierului la potenţial maxim), DigitalTime
(ceas teleportare a hologramei individuale).
Pe
noi ca observatori, profesionişti Microsoft şi pe fotograful de
serviciu ne-au convins. Dacă vom ajunge până atunci, 2030, sigur
vor fi pe piaţă şi ne vom gândi de cât de neâncrezători au
putut fi unii!
Până
acum Roberto a făcut parte din peisajul celor curioşi şi creativi,
dând dovadă că are stofă de CEO în toate schemele de grupe. Am
fost mândră deoarece a reuşit să confirme având şi o alură ce
îţi dădea impresia că face parte deja din peisaj.
Ei
şi pe la ora 17.00 a venit timpul unui tur, real, pe palierul 2 al
Microsoft. Aceasta-i politica, regula şi cum să nu fim noi
mulţumiţi dacă timp de 8 ore deja ocupam un spaţiu din acest loc.
Todi
a fost ghidul, uneori ghiduş al plimbării noastre, care i-a
„incriminat” pe toţi cei aflaţi în calea noastră,
descoperindu-le rostul, spaţiul de lucru şi hobbyurile
fiecăruia.Unii erau în vacanţă şi au scăpat. Cert este că s-a
tras concluzia că nimeni nu este de neînlocuit aşa că elevii deja
au pus ochii ... gândului pe câte un post.
Aşaîncât,
la revenirea în „spaţiul de joacă” al zilei noastre la
Microsoft, niciunul dintre elevi nu a dorit să aibă discuţii
libere cu Todi ci să le fie pusă la încercare imaginaţia.
Şi
Todi le-a propus o stategie de adus pe
piaţă un produs pe care chiar să-l şi producă.
Zis
şi făcut, echipele trebuiau să ofere un serviciu
digital în domeniul
muzicii, al şcolilor, în domeniul bancar şi pentru IMM-uri.
Au făcut studii de piaţă şi au creat un plan de business apoi
şi-au explicat opţiunile:
mediaplayer
care recunoaşte melodiile, preferinţele,
sugerând melodiile din aceeaşi arie; un asistent
digital care îţi oferă posibilitatea
să trăieşti uneori în „ţara lui Mură-n gură”; plata
bancară cu autentificare biometrică prin
„citirea” retinei şi confirmarea plăţii pe mobil; un serviciu
digital prin care poţi să te informezi, în funcţie de obiectul
solicitat, care magazin are acel
produs şi cât de apropiat este de domiciliu/locul în
care te afli.
Acest
din urmă
serviciu a fost câştigător în urma deliberării juriului format
din cele trei coordonatoare locale iar elevii au primit cate un mouse
wi-fi drept premiu.
De
altfel nu au existat altfel de recompense în
colaborarea noastră
deoarece prezenţa acolo şi comunicarea cu oamenii de la Microsoft a
fost cel mai important premiu şi scop al tuturor celor prezenţi.
Finalul
prezenţei elevilor la Microsoft a fost apoteotic prin prezenţa lui
Andrei
Istrate
membru în Asociaţia Dezvoltatorilor de Jocuri care le-a dezvăluit
din tainele constririi nivelelor jocurilor pe calculator. Pentru că
intram într-un ... joc în care nu cunoşteam nimic din ce se vorbea
am încercat să reţin date statistice reale. Că sunt peste 100 de
firme de jocuri în România dintre care 35 în Bucureşti, restul în
Cluj, Focşani, Curtici, Iaşi de unde a ”explodat” un
dezvoltator care cu propriul joc a
reuşit
să ia cel mai mare premiu de la de la o firmă mare din San
Francisco (cunoscătorii vor şti despre ce este vorba).
În
timp ce Andrei se juca cu memoria necunoscătorilor şi mintea avidă
de informaţii a elevilor, Roberto a mai primit un premiu de la Todi
care l-a linvitat la o dezbatere pe teme ... profesionale în biroul său.
După
fotografia de final, de grup şi cele individuale sub logoul
Microsoft, ne-am dat cu greu plecaţi, la ora 19.00.
Mulţumim
MICROSOFT, salutaţi-l pe Bill Gates din partea noastră!
Cine
suntem noi?
- Coordonatorii locali, bibliotecari, din bibliotecile româneşti beneficiare timp de 5 ani ale proiectelor Biblionet / IREX (prin Fundaţia Bill şi Melinda Gates)
- elevii, componenta deficitară, ca frecvenţă şi număr de utilizatori, din statistica biblioteconomică
Şi
închei cu speranţa că will
be back! cu
concluzii definitorii pentru un parcurs al proiectului Opening
Opportunities în creştere şi dorinţa de a ne găsi mult mai uşor
pe harta intereselor marilor companii.
Vă
aşteptăm toţi, cu drag şi cu .. „deştele-n sus!”
Doina
Lili Bălcănaşu – bibliotecar
coordonator
local Opening Opportunities
P.S.
Spre elucidare „cu deştele-n sus!” este o sintagmă a bunei
dispoziţii şi speranţei pe care ne-a împărtăşit-o Margo. Cât
despre refren ... trebuie fredonat şi nu mai este loc.
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu