INIŢIATIVA
TARKOVSKIANA a debutat cu un înţeles al rostului acestui demers, desprins din filmul “Nostalgia” , regia lui Andrei Tarkovsky, unde, meditând la sensul existenţei şi al tragediei civilizaţiei,
personajul central predică unei mulţimi absente despre lipsa de
credinţă şi alienarea unei societăţi în derivă cu disperare şi
mirare la impasibilitea celor adunaţi. Pune punct acestui discurs apelând la îndemnul de a interveni Музыка (muzica)!
Pe
acordurile acelstei muzici, profunde, am parcurs vizual temele
tarkovskiene din “Solaris” şi ” Andrei Rubliov “ ca apoi să
ne oprim uitându-ne în ochii lui “Hristos Mântuitorul” (icoană realizată de către Andrei Rubliov ca. 1410) ca în final să medităm preţ
de un minut, în tăcere, în întunericul sălii de proiecţie.
Aşa
a început prima seară tarkovskiană propusă de Ionuţ DUMITRESCU,
cel care a conceput "Iniţiativa
Tarkovskiana".
Prezenţa acestuia şi a proiectului său este meritul dr. Ştefan
NEAGU, cel care a intuit şi oportunitatea prezentării evenimentului în
cadrul bibliotecii oneştene.
Ionuţ
Dumitrescu ne-a introdus într-o atmosferă a perioadei frământărilor
cinematografice ale lui Tarkovski, atmosferă cunoscută de către
unii, dintre cei prezenţi în sală, a fi a certitudinilor fără de
speranţă. Un demers incitant pentru a fost şi pentru cei cărora li s-a arătat
prima dată o lume care a trecut prin război şi care a trăit
comunismul.
Ionuţ
Dumitrescu a fost călăuza noastră timp de patru seri printr-o lume
dezvăluită de Tarkovsky
şi de discipolii săi, o lume fără de credinţă în care doar
credinţa le-a fost aliat.
"Iniţiativa" ne-a adus în prima seară imaginea războiului vazut din perspectiva
locuitorilor unui sat, din Armenia sovietica, ai cărui bărbaţi nu se mai întorceau
acasă
şi a copilului ce îşi aşteptă tatăl la gară cu statornicia
unei credinţe în soarta norocoasă a acestuia. Privirea copilului
care ne face părtaşi la speranţa dar şi deznădejdea sa este la
fel de tragică precum cea a “vânzătorului” de cărţi. Filmul
“Strugurii acri” a regizorului armean Bagrad Ohanesian poartă amprenta
lui Tarkovsky,
acesta fiind prezent şi pe genericul filmului ca regizor artistic.
În
cea de-a doua seară călăuza noastră ( solicitat fiind la un
interviu la Iaşi) a predat rolul lui Ştefan Neagu prin
intermediul căruia am aflat ce obiective îşi propune şi ce
misiune doreşte să aibă "Iniţiativa Tarkovskiană".
O revelaţie a fost proiectarea documentarului cu Nicolae GHIBU, primul român care i-a luat un interviu lui Tarkovsky, interviu descoperit după 47 de ani de către Ionuţ Dumitrescu. Nicolae Ghibu este scenarist , regizor, absolvent al facultăţii VGIK – locul în care l-a întâlnit şi în care s-a împrietenit cu Andrei Tarkovsky.
O revelaţie a fost proiectarea documentarului cu Nicolae GHIBU, primul român care i-a luat un interviu lui Tarkovsky, interviu descoperit după 47 de ani de către Ionuţ Dumitrescu. Nicolae Ghibu este scenarist , regizor, absolvent al facultăţii VGIK – locul în care l-a întâlnit şi în care s-a împrietenit cu Andrei Tarkovsky.
Seara
a continuat cu proiecţia filmului, “Copilăria lui Ivan” în
regia lui Andrei Tarkovsky, unde
ne-am întâlnit cu aceeaşi privire adresată direct publicului de
către eroul principal, copilul-soldat, Ivan, din care răzbătea
îndârjita credinţă în lupta sa dreaptă, speranţa dar şi o
nedumerire tristă despre copilăria sa pierdută.
Călăuza
noastră ne-a purtat privirea şi gândurile în cea de-a treia
seară spre creaţia altui discipol a lui Tarkovsky,
Gleb Panfilov. Filmul “Începutul”
a descreţit frunţile lansându-ne într-o atmosferă a
ambiguităţii anilor comunismului când toată
lumea râde, cântă şi dansează
sau mai bine zis, trebuie ... Aşa că Pasha, femeia
banală, fără succes şi lovită în amor - personaj
principal al filmului -
se dezlănţuie, cu
tot entuziasmul, prin intermediul
personajului istoric Ioana D'Arc
pe care îl joacă într-un film. Ea îşi recapătă demnitatea şi
bucuria de a trăi prin interpretarea acestui personaj grandios şi
tragic.
Discuţiile
dintre iniţiatorul acestui eveniment şi public, la sfărşitul
celei de-a treia seri, au reliefat curiozitatea şi interesul unui
public dornic de astfel de evenimente la care liniştea meditativă a spectatorului
să respecte actul de creaţie. Discuţiile au decurs şi înafara
bibliotecii până noaptea târziu, fiecare pronunţând puncte de
vedere personale, dorind să-şi exprime trăirile sale legate de
eveniment şi filme, precum cel făcut şi de mine prin acest
articol.
Perseverenţa
dar şi plăcerea publicului restrâns şi bun al acestei "Iniţiative" a fost răsplătită de către călăuza noastră în cea de-a patra
seară printr-o lectură a lucrării “Lumina
nevăzută” (1912) de
M.V. Lodîjenski,
capitolul
“Tolstoi”,
lectură
ce a făcut legătura cu proiecţia filmului „O
moarte obişnuită”
în regia lui Alexandr
Kaidanovski, acelaşi care a jucat rolul principal în filmul ... „Călăuza”
a
lui Andrei Tarkovsky.
A
fost o încercare pentru publicul din sală care încă o dată a
fost privit direct în ochi de către eroul filmului aflat pe patul suferinţei
şi al morţii sale. Chinul acestuia precum şi reacţia celor din
jurul său consumându-se în bătăile pendulei din hol, ritm în
care ne trecem toţi viaţa.
Călăuza
noastră, Ionuţ Dumitrescu, ajutat fiind la Oneşti de către dr.
Ştefan Neagu, ne-a introdus într-o lume, mai demult, interzisă, în
prezent uitată, în care oamenii îşi căutau credinţa.
tic-tac,
tic-tac =
ce
eşti-cine eşti, ce eşti-cine eşti
Doina
Lili BĂLCĂNAŞU - bibliotecar
Îi felicităm şi le mulţumim amfitrionilor noştri şi le transmitem că, oricând, ne vom lăsa provocaţi de demersurile lor artistice.
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu