"Crucii
Tale ne închinăm, Hristoase, şi sfântă Învierea Ta o lăudăm
şi o mărim"
Într-o frumoasă după-amiză de toamnă, înainte de prăznuirea Înălţării Sfintei Cruci, a avut loc la Biblioteca Municipală „Radu Rosetti” vernisajul expoziţiei „Omagiu Crucii”, expoziţie de „Cruci de mână şi pristornice. Crestături în lemn realizate de ing. Dorel Bălăiţă” , aşa cum apare pe afişul care anunţă inedita manifestare. Pasionatul colecţionar, dar şi autor de cruci cioplite în lemn, ne invită – aşa cum ne-a declarat – la „o călătorie în sufletul ţăranului român de altădată prin intermediul a circa 60 de cruci de mână şi pristornice (pecetare ori prescurnicere), readuse la lumină de un inginer chimist, îndrăgostit de arta populară românească !”.
Domnul
Dorel Bălăiţă s-a născut la 02 Martie 1968, în municipiul
Bacău.
În
1986 a absolvit Colegiul Naţional “Vasile Alecsandri” din Bacău.
În acelaşi an este admis la Facultatea de chimie industrială,
secţia Tehnologie chimică anorganică, din cadrul Universităţii
tehnice “Gheorghe Asachi” din Iaşi.
În
1992 îşi ia licenţa şi devine proaspăt inginer şomer al
României libere.
În
perioada iulie 1993 – iulie 1995 –este redactor/reporter la
cotidianele băcăuane „Ziua”, „Ultima oră” şi reporter
corespondent al agenţiei de ştiri Mediafax Bucureşti. În această
perioadă publică peste 1500 ştiri, reportaje, interviuri, anchete.
În 1995 devine membru al Asociaţiei Ziariştilor din România.
În
iulie 1995 se stabileşte în Oneşti, şi devine angajat al S.C.
Chimcomplex SA Borzeşti, unde lucrează şi în prezent în cadrul
Biroului de Proiectări.
În
1996 a fost corespondent al cotidianului “Monitorul de Bacău”.
În
perioada 1998-2000 a fost colaborator al săptămânalului local
“Trotuş Expres” unde a avut o rubrică permanentă, “Oneştiul
sub lupă”.
În
2005 devine membru al Societăţii Numismatice Române
În
perioada 2006-2009 - a fost redactor al revistei „Colecţionarul
Român” unde a publicat mai multe articole de numismatică.
Este
căsătorit din 1992 cu Maria-Luminiţa, inginer chimist tot la
Chimcomplex. Împreună au o fetiţă, Diana Maria în vârstă de
aproape 16 ani, elevă în clasa a X-a la Colegiul Naţional
“Dimitrie Cantemir”.
Dintre hobby-urile sale, domnul Bălăiţă este deodebit de dedicat
numismaticii. Deţine o colecţie de monede şi bancnote din întreaga
lume, (circa 200 de ţări, provincii, insule) şi o colecţie de
jetoane, un fel de străbunic al actualelor tichete de masă, obiecte
asemănătoare monedelor, cu valoare nominală şi emise de entităţi
economice pentru uz intern. Pe contul de facebook se pot viziona
imagini ale unor jetoane emise de societăţi de pe Valea Trotuşului.
Din 2008 administrează un blog, (“numismon.blogspot.com”)
dedicat pasionaţilor de numismatică;
Este
pasionat de istoria judeţului Bacău, şi în special a Văii
Trotuşului, privită prin prisma dovezilor numismatice (medalii,
jetoane, plachete, insigne)
Nu
în ultimul rând este îndrăgostit de arta populară românească:
în luna noiembrie 2013, Biblioteca Municipală “Radu Rosetti”
din Oneşti a găzduit în cadrul “Nocturnei bibliotecii” prima
expoziţie personală intitulată “Un univers într-o lingură”,
unde a expus circa 90 de modele de linguri crestate cu motive
tradiţionale româneşti.
La
vernisaj a vorbit, despre semnificaţia şi simbolistica crucii în
viaţa creştinului, preotul Nicolae Zaharia, de la Biserica „Sf.
Nicolae” din Oneşti.
Pristornicul
este o cruce din lemn sau din piatră cu o mare varietate de forme şi
ornamente, care serveşte la imprimarea prescurilor cu iniţialele
chirilice ale lui Iisus Hristos. Legate de cultul morţilor, cele mai
multe pristornice (pristolnice, pecetare sau prescurnicere) au formă
de troiţă cu patru braţe, ornamentate prin crestare şi traforare.
„Crucea
cea de viaţă dătătoare“ este cinstită în Biserica noastră în
mod deosebit în Duminica a treia din Postul Mare şi în ziua de 14
septembrie, când cinstim Înălţarea Sfintei Cruci - făcută
odinioară în secolul al IV-lea la Ierusalim de împărăteasa Elena
şi de episcopul Macarie prin scoaterea lemnului Sfintei Cruci, spre
cinstire, înaintea binecredincioşilor creştini. Astfel, la
sărbătoarea Înălţării Sfintei Cruci cântăm „Veniţi toţi
credincioşii să preamărim lemnul cel de viaţă făcător; pe el a
întins Mâinile Sale, de bunăvoie, Hristos, Dumnezeul nostru. El
ne-a ridicat fericirea cea dintâi“. Creştinul când se roagă şi
când începe orice lucrare în cinstea Bunului Dumnezeu se închină
cu semnul Sfintei Cruci „la fiecare pas şi la fiecare faptă ne
însemnăm… cu semnul sfintei cruci” (Tertulian „De corona
militis”) sau aşa cum ne îndeamnă Sfântul Chiril al
Ierusalimului „ O, creştine, nici un lucru să nu faci, până nu
faci semnul Sfintei Cruci... pecetluieşte cu Sfânta Cruce fruntea
ta, trupul tău, pieptul tău, inima ta ...şi toate ale tale să fie
pecetluite cu semnul biruinţei lui Hristos asupra iadului”.
Crucea,
care până la Hristos a fost unealtă de tortură, stârnind groază
şi silă, după moartea lui Iisus pe Cruce a devenit arma şi semnul
mântuirii noastre "El a purtat păcatele noastre în trupul Său
pe lemn pentru ca noi, murind faţă de păcate, să trăim spre
îndreptare", spune Sf. Petru în întâia sa epistola
sobornicească (2:24). Sfânta Cruce este un obiect excepţional al
veneraţiei creştine pentru că fiecare credincios, atunci când o
venerează, vede în ea instrumentul de răscumpărare al omenirii
prin pătimirea Domnului, tăria credinţei, Biserica şi mântuirea.
De aceea, simplul semn al crucii este un act de devoţiune adresat
Sfintei Treimi, o mărturisire a credinţei noastre ortodoxe, o
certitudine a apărării noastre împotriva satanei şi a tuturor
relelor care vin de la el, rele care atacă şi sufletul şi trupul
nostru.
Fiind
atât de prezentă în viaţa noastră, pietatea populară a creat o
serie de legende evlavioase în legătură cu Sf. Cruce, originea ei
şi puterea ei izgonitoare de diavoli "Doamne, armă asupra
diavolului, Crucea Ta o ai dat nouă", se cântă într-un
tropar al Sfântului Maslu .Cea mai interesantă legendă pioasă
este legarea Crucii de pomul cunoaşterii din Rai. Legenda, ca orice
altă legendă, ascunde în ea o fărâmă de adevăr istoric, dar,
mai ales, un sens spiritual pe care evlavia populară l-a însămânţat
în ea. Cel mai important element al acestei legende este legarea ei
de păcatul adamic şi de iertarea neamului omenesc. Acolo unde Adam
a greşit, acolo s-a făcut şi făgăduinţa mântuirii viitoare.
Istoriceşte,
Sfânta Cruce a existat şi pe ea a fost răstignit Mântuitorul, aşa
cum ne spun Sfintele Evanghelii. Primele trei, numite şi sinoptice,
de la Sfinţii Matei, Marcu şi Luca o amintesc pe calea spre
Golgota. "Şi au silit pe un trecător care venea din ţarină,
pe Simon Cirineul, tatăl lui Alexandru şi al lui Ruf, ca să ducă
crucea Lui" (Matei 27: 32; Marcu 15: 2; Luca 23: 26). Încă şi
mai direct o evocă Sfântul Ioan în momentul răstignirii "Şi
ducându-Şi crucea, a ieşit la locul ce se cheamă al Căpăţânii,
care, pe evreeşte se zice Golgota, unde L-au răstignit şi,
împreună cu El, pe alţi doi, de o parte şi de alta, iar în
mijloc, pe Iisus."(Ioan 19: 17-18), "Şi stau lângă
crucea lui Iisus, mama Lui şi sora mamei Lui, Maria lui Cleopa şi
Maria Magdalena" (Ioan 19: 25). Astfel "lemnul" pe
care Sf. Petru spune că "Domnul a purtat păcatele noastre",
unealta răstignirii Sale, e numit de ucenicii Domnului "Crucea
lui Iisus". Acolo, pe cruce şi pe sângele curs din trupul
Domnului, a fost întemeiată în mod mistic Biserica, pe care Iisus
o trece în istorie prin pogorîrea Sfântului Duh peste Apostoli la
Cincizecime. Paradoxul credinţei creştine constă în aceea că
puterea lui Dumnezeu se arată în suferinţă, pe cruce, căci aşa
cum mărturiseşte Sf. Pavel, "când sunt slab, atunci sunt
tare". (2 Cor. 12). Aceasta este Crucea despre care tot Sf.
Apostol Pavel scrie: "Căci cuvântul Crucii este, pentru cei ce
pier, nebunie, iar pentru noi, cei ce ne mântuim, este puterea lui
Dumnezeu, căci scris este: pierde-voi înţelepciunea celor
înţelepţi şi ştiinţa celor învăţaţi o voi nimici." (1
Cor, 18-19). Însă Crucea este şi simbolul Bisericii lui Hristos
care stă cu rădăcina înfiptă în dealul Golgotei trăgându-şi
seva din sângele jertfei lui Iisus. Ea se înalţă până la cer
prin braţul vertical şi cuprinde în ea întreaga lume pe care o
îmbrăţişează salvator prin braţele orizontale. Ea închipuie
verticalitatea bisericii, înălţarea la ceruri şi dimensiunea ei
orizontală, socială, pentru toată viaţa pământească a omului.
Crucea
poate fi privită nu doar ca obiect şi ca semn ci şi ca
Misiune/Cale. Acest aspect se leagă de cunoscuta chemare a
Mântuitorului: "Oricine voieşte să vină după Mine să se
lepede de sine, să-şi ia crucea şi să-Mi urmeze Mie" (Mc 8,
34). La modul general, ştim că fiecare om este chemat de Dumnezeu
pe calea creştină a desăvârşirii. La modul concret, fiecare
trebuie să răspundă acestei chemări. "Crucea vieţii"
nu înseamnă doar necaz şi suferinţă, ci şi "misiunea
vieţii personale", împlinită în familie, la locul de muncă,
în lume, în tot ceasul şi în tot locul, cu bună credinţă.
Recapitulând,
Crucea este „pavăza, arma şi trofeul împotriva diavolului…
Este scularea celor căzuţi, sprijinul celor statornici, reazemul
celor slabi, toiagul celor păstoriţi, călăuza celor convertiţi,
desăvârşirea celor înaintaţi, mântuirea trupului şi a
sufletului, izgonitorul răutăţilor, pricinuitorul bunătăţilor,
distrugerea păcatului, răsadul învierii, pomul vieţii veşnice”
aşa cum reiese din mărturisirea inspirată a Sf. Ioan Damaschin
(Dogmatica, IV).
Vă
aşteptăm cu mult drag să vă îmbogăţiţi atât cunoştinţele,
despre Sfânta Cruce, cât şi sufletele, cu simbolistica diversă ce
reiese din exponatele pe care domnul inginer Dorel Bălăiţă le-a
expus cu multă generozitate în Holul mare la bibliotecii noastre.
P.S. ...
şi să nu uităm să înălţăm şi noi rugăciunea „O,
preacinstită şi de viaţă făcătoare Crucea Domnului, ajută-mi
mie cu Preasfânta Fecioară Născătoare de Dumnezeu şi cu toţi
Sfinţii în veci. Amin !"
Bibliotecar,
Mihaela Grigoraş
-
Multumesc Bibliotecii Onesti pentru sprijin si pentru gazduirea acestei expozitii si nu in ultimul rand pentru cuvintele alese scrise mai sus.
RăspundețiȘtergere