luni, 2 martie 2015

Un Mărţişor DE PRIN CĂRŢI


 Când achiziţia de carte stagnează, ne bazăm pe generozitatea dvs în dăruirea de cărţi pe care le evaluăm şi le punem în valoare cu mult respect .
Cartea donată are pe lângă mesajul, povestea şi informaţia din ea şi o poveste nescrisă care ne arată preocupările adiacente momentului lecturării cărţii de către cititor  şi chiar o poveste de viaţă intuită de către bibliotecarul care o răsfoieşte.
Aşa fac şi eu de vreo 14 ani. Am început cu lăzile de cărţi în care am găsit un pantofior de copil, apoi urmând să descopăr în cărţi fotografii uitate cu oameni dragi, pierduţi sau plecaţi departe, articole din ziar, cărţi poştale, vederi din vacanţe, fragmente de scrisori netrimise, bileţele de dragoste, poezii scrise pe colţuri de hârtie, dedicaţii oamenilor dragi şi prietenilor, fiţuici, rezolvări de probleme şi adnotări spre înţelegerea textelor şi cu remarci uneori tăiose asupra textelor citite, s.a.
O lume! Lumea voastră în care am fost părtaşă cu gândurile mele despre motivele adnotărilor voastre sau cu imaginaţia mea despre unele poveşti de dragoste sau a trecerii voastre prin viaţă cu încredere, teamă, entuziasm, cu emoţii.
M-am gândit ca măcar unele din aceste lucruri uitate în sau pe cărţi, care nu fac referire la intimitatea donatorului şi nu-l expune publicului cititor virtual, să le fac publice, încercând să vă descreţesc fruntea, să vă fac curioşi şi să ... ne citim. Moment prielnic în pragul primăverii, de MĂRŢIŞOR.
Şi voi începe cu o reţetă … culinară, utilă pregătirilor de Paşti:

"Coaste de berbec în sos de ananas

2 linguriţe făină de porumb
1 cutie suc de ananas congelat
jumătate de pahar suc de mere
3 linguri sos de soia
1 linguriţă oţet
3 kg coaste de berbec
Într-o oală mică punem făină de porumb, suc de ananas, suc de mere, soia şi oţet. Fierbem la foc mic jumătate de oră, amestecând tot timpul.
Punem sosul la o parte. Aranjăm coastele cu osul în sus, într-o tavă mare la cuptor, acoperim cu 2 pahare de apă şi coacem la foc mediu jumătate de oră.
Scurgem apa din tavă. Aranjăm coastele din nou în tavă şi le ungem cu sosul, cu ajutorul unei pensule.
Dăm la cuptor, la foc mediu, o oră şi în acest răstimp ungem din nou cu sosul, de câteva ori."
(Reţetă găsită în volumul SPINOZA: Tratat despre îndreptarea intelectului, Bucureşti: Ed. Ştiinţifică şi Enciclopedică, 1979)

Continui cu evidenţierea bunelor maniere în relaţiile ... internaţionale:

“Stimată domnişoară (numele) mă bucur (sau scumpă mă rog în funcţie de preferinţă) ne-am cunoscut şi aş dori să vă urez multă sănătate, fericire şi împlinirea tuturor dorinţelor!”

traducerea:
Vazena (Mila) slecna somrad, ze sem vas poznal zelam si vela zdravia slastia!


(Semn de carte din volumul PLETER, Tiberiu: Cesko-Rumunska konverzace – Bucureşti: Sport-Turism, 1983)
Închei cu o meditaţie ...  de pe o carte care a inspirat, presupun, zbuciumul sufletesc al autorului destăinuirii :

Culese şi alese de Doina Lili Bălcănaşu - bibliotecar

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu